Her på Blåvand's blog bringes korte nyheder i dagbogsformat om livet og hændelser på fuglestationen.

Se indlæg fra år: 2024 (32)2023 (249)2022 (265)2021 (276)2020 (279)2019 (247)2018 (211)2017 (276)2016 (118)0 (1)(se alle)
Se indlæg fra måned: jan. (15)feb. (1)mar. (31)apr. (29)maj (30)juni (31)juli (22)aug. (28)sept. (30)okt. (30)nov. (17)dec. (1)

Sidste dag i juli

søndag 31. juli 2022
Fin morgenobs til at slutte af på
af Andreas Kristian Pedersen

I dag var det sidste dag på kontoret i den yderste klitrække. Henrik, David og Bjørn var klar for morgenstunden og John kom inden morgenobsen var slut. I dag var vinden i sydvest, hvilket kan give lidt vadertræk i form af Strandskader eller Islandske ryler. I dag pejede pilen på Islandske Ryler, som er klart de fedeste af de to, da de Islandske stadig er i sommerdragt. Vi endte op med en vadertotal godt over de 1000, så alt i alt en godkendt afslutning med meget stor arts variation. Klokken 1024 gik vi hjemad, for de lovede kraftig regn fra da af. Det var dog også en undskyldning for at komme tilbage til stationen, da John Frikke sagde at han havde æblestang med og ville lave kaffe.

Resten af dagen stod for mit vedkommende på pakning, bad og en lille lur. David har lige fortærret en af burgerne, og Bjørn er også snart klar til at tage hjem. Han giver et lift til Bramming, det er mægtigt pænt af ham.

Her til sidst vil jeg gerne sige tak for gode timer i felten, og jeg ved at jeg kommer tilbage enten i løbet af september eller oktober eller i begge måneder, hvor de sibiriske småfugle er begyndt at røre på sig og efteråret virkelig har ramt blåvand.

Vi skraaper bunden

lørdag 30. juli 2022
men den gode stime fortsætter
af Andreas Kristian Pedersen

Bjørn og David har overnattet, så allerede fra morgenstunden var der god stemning og dårlig humor, så dagen kan ikke starte bedre.

Henrik og Thyge gjorde igen os selskab på morgenobsen, men der var ikke særlig meget og dagens totaler af vadefugle får i hvert fald ikke topkarakter. Men klokken 0654 går alt dette i glemmebogen, da Bøhmer råber:"Hov, det er da en almindelig skråpe". Vi fanger alle den, og kan se dette stivvingede bæst trække sydvest på i aktiv flugt. Skråper i østenvind er en mærkelig ting, men jeg må sige at jeg er kæmpe fan ligesom alle på obsen.

Dagen var reddet, og efter obsen gik Bjørn og jeg en tur op ad stranden sammen med David og Henrik tog mosen. Bjørn og jeg havde en sorthovedet måge 1k. Det er vildt at under næsten hele mit ophold har der været sorthovedet måge daglig, en gang var det en jeg ærgede mig over hvis jeg missede. Den er godt nok ved at være almindelig herude, det samme med rovterne. Måske er vi ved at få københavnske tilstande herude, jeg byder det i hvert fald velkommen.

For at fejre at vi skraapede bunden ved morgenobsen, stegte jeg nogle bøffer, så drengene og jeg kunne nyde en burger til aftensmad. En god afslutning på den sidste hele dag jeg har her på blåvand fuglestation. Heldigvis er der en dag i morgen, så I kan bare vente jer birder-dk, for der er langt fra Skagen til Blåvand, og i morgen giver vi igen hele armen.

Stilhed før stormen

fredag 29. juli 2022
Kvalitet fremfor kvantitet
af Andreas Kristian Pedersen

Da jeg vågnede op i morges kunne jeg høre at der var ingen vind, så jeg vidste at dagen ville være anderledes end de foregående dage, hvor det har blæst kraftigt fra nordvest. På vej ud mod obsen stødte Henrik Bøhmer til så jeg vidste at lige meget hvor voldsomt trækket ville blive, vidste jeg at jeg ikke vil få alt for travlt, og før jeg vidste af det, var Thyge enevoldsen og David Manstrup også på obsen. Derfor var stemningen god, selvom trækket var meget stille og roligt. Men hvis trækket svigter må blåvands kvalitet tage over, og igen svigtede blåvand ikke. Først så vi en Sorthovedet måge, dernæst Sortterne og til at runde af med rastede der både en Sorthovedet måge udover revet og en flot Rovterne på forholdsvis tæt afstand.

Efter obsen stod den på afslapning, David tog en tur og jeg gik nogle runder med Bent inden Bent gav mig et lift ind i byen for at hente aftensmad.

Nu sidder David og jeg på stationen, og Bjørn er ude på stranden i jagt efter måger og vadere som er fotogene. David overvejer at gå en tur her til aften og jeg kunne godt lokkes til at tage med, da vejret stadigvæk er vidunderligt her på den anden sidste juli dag.

Ringmærkning ved Bent

I  løbet af morgenen kom nettene i stationshaven op og der blev ringmærket i 4,5 timer med et fint resultat med i alt 17 nye mærkninger og 9 aflæsninger

Gærdesmutte   0/1
Gulspurv           2/0

Vind og vejrskifte

torsdag 28. juli 2022
En varm tur på nyeng giver kærhøge
af Andreas Kristian Pedersen

I dag var det den sidste dag med kulde og nordvesten vind, så fra start havde jeg humøret lidt mere oppe end de sidste par dage, da jeg vidste at dette ville være den sidste nordvesten vind dags under mit ophold her i blåvand, så når weekenden i morgen banker på døren skal den have fuld gas helt frem til søndag. Morgenobsen udmøntede sig ikke i det helt store træk, den mest talrige art var strandskade med 74 fugle (den blev dog fordoblet af Bjørn som tog en kort tur nede ved stranden om eftermiddagen), men den gav efterårets første vandrefalk, der var en han.

Efter morgenobsen og en kort middagslur, tog Bjørn og jeg til nyeng igen, men nu med håb om rovfugle for varmen var igen tilbage. Vores første besøg bar lidt frugt med tre fine havørne. Men mere vil have mere og ved det andet besøg siger bjørn at han har en kærhøg langt inden i landet han ikke kan blive klog på. Jeg spotter den og ser kortvarigt at den har hvid overgump og er helt blå, så rørhøg er ude af billedet! Men mens jeg fumler med skopet og prøver at fange den forsvinder den ned bag træerne. Lettere slukøret er vi på vej til at pakke sammen og kærhøg sp. er på vej ned i bogen, da vi finder den igen nu i okay afstand. Jeg finder den i skopet og ser at det er en flot hedehøg han. Den når at baske nogle gange med elastiske vingeslag, hvorved vi nu er fuldstændig sikre.

Så trods nordvesten vinden blev det en god dag alligevel. Til sidst vil jeg gerne sige tillykke til bent, da han har fødselsdag i dag.

Blæsende tider i hybenkrattet

onsdag 27. juli 2022
Køreturen redder dagen
af Andreas Kristian Pedersen

Igen i dag placerede jeg mig på den nye obspost som Henrik bøhmer har lavet. Der er plads til to, og kun 2, men der er læ, selv hvis vinden kommer fra nord, nordvest eller nordøst. Der er ikke andre steder i blåvand hvor der er det, så en dybfølt tak skal lyde herfra.

Ellers forløb morgenobsen meget stille og rolig. Igen i dag så jeg 2 almindelig kjover hvor begge ikke så helt adulte ud, og der kom lidt strandskader. Men kontrasten er stor til den dag vi havde i mandags som jeg stadig lever højt på.

Efter lidt afslapning kom Bjørn og kort derefter tog vi på tur. Vi startede på nyeng og gik ud til låningsvejen. Det var højvande så det var perfekte omstændigheder at tælle de rastende vadere. Det var hovedsageligt lille kobbersnepper og hvidklire, men der var også rødben og nogle få småspover. Lige pludselig letter alle vadefuglene, så vi troede at enten en havørn eller vadrefalk havde gjort sin entré. Det viste sig dog at det var noget langt mere maritimt for Bjørn melder to almindelig kjover, og før vi ved af det, ser vi tre smukke fugle flyve i flok ud ad mod havet. Jeg kan ikke huske at jeg har set så mange almindelig kjover på nyeng, måske er vi på vej ind i et efterår med store kjove tal.

Efterfølgende kører vi længere nordpå mod værnengene, hvor der ikke var særlig meget udover udtørrede vadeflader, så vi vælger at tage til lønborggårdtårnet i skjern enge. Fra tårnet ser vi ikke særlig meget, men på vej hjem ser vi to rovfugle. Den ene var en gammel/adult/ældre rørhøg han og lige foran kommer den flotteste fiskeørn, så trods nordvesten vinden endte dagen i dag som endnu en god dag.

Rester fra i går

tirsdag 26. juli 2022
af Andreas Kristian Pedersen

I modsætning til den gode vind i går, var vinden i dag i dræberhjørnet og tilmed hård. I praksis betyder at der kommer ikke det store antal fugle og det er næsten umuligt at finde læ nogle steder. Det hindrede dog ikke os (David og jeg) i, at have en hyggelig morgenobs, selvom havet var meget stille i dag. Dagen startede ud med et pænt sortand træk, men i løbet af dagen stilnede det af. Vi var derfor nød til at sætte vores lid til kvaliteten, og heldigvis gav det lidt pote, da en fin gammel sortterne gjorde sin entre og en 2k/3k lysform almindelig kjove trak mod syd.

Da vi kom hjem fra morgenobsen ventede Bent med kage, hvilket gjorde at min kaffetrang gik fra 0 til 100 på et splitsekund, man kan argumentere for at det var dagens helt store højdepunkt. I dag tog David hjem og jeg er atter alene på stationen. Heldigvis skal jeg ikke vente særlig længe da han kommer ud i weekenden, hvor vejrudsigten ser rigtig fin ud til vadertræk. Hvis vejrudsigten holder kommer der nok lige så mange vadere som i går.

Resten af dagen stod på afslapning, for de næste tre dage kommer muligvis til at trække lidt tænder ud (vinde fra nord er ikke det allermest brugbare ift. træk i blåvand).

På trods af blæsten blev der åbnet nogle få net i løbet i nogle timer i løbet af formiddagen, hvilket som forventet ikke gav det store idet kun 2 fugle blev mærket og en aflæsning.

Jernspurv   1/0
Løvsanger  1/0
Dompap      0/1

Bent

Sydøsten vinden er tilbage

mandag 25. juli 2022
Og det kan mærkes!
af Andreas Kristian Pedersen

Morgenobsen i dag blev rykket med 15 minutter, da det stod ned i stænger fra morgenstunden. Da regnen var stoppet, kunne vi (Jimmy, David og jeg) mærke at det var varmt og vinden kom fra en sydøstlig retning, med andre ord den perfekte opskrift på vadertræk. Fra start af var der gang i de almindelig ryler, og senere op af dagen begyndte både stenvenderne og sandløberne at tage fat. Dagens mest talrige fugl var dog islandske ryler, hvilket man på ingen måde kan klage over da hovedparten af fuglene er fuldt udfarvet og har kobberfarvet bug, der glimter når solen bryder igennem skyerne.

Udover de flotte vadertræk kom der også en del sortterner. Vi havde dog lugtet lunten inden den først kom da svend aage clausen meldte den første fra Vejers, det var næsten for meget af det gode, men vi "vænnede" os til det. Udover de trækkende rastede der også en meget flot 1k sorthovedet måge, 500 fjordterner og 3500 hættemåger på stranden, så igen i dag en fænomenal juli obs her i blåvand.

Klokken 1600 gik vi hjem, da Jimmy, David og jeg var godt brugte, jeg kan dog tælle sammen til at vi har akkurat færre end 4000 vadere, så jeg ser lige på om jeg ikke kan tage ned på stranden og få de sidste 80 stykker.

Folk: Andreas, David, Jimmy Skat, Bjørn og Bent

Liv på stationen

søndag 24. juli 2022
Stille og rolig morgen obs i søndevind
af Andreas Kristian Pedersen

I dag startede vinden i sydvest, hvilket man skulle tro var bedre end nordvest. Det viste sig dog ikke at være tilfældet, da de første par timer indeholdt færre fugle end i går. Morgenobsen var dog fin nok, da trækket begyndte for alvor at tage fart i  de sidste timer. Måske fordi vinden drejede over i en mere sydlig retning. Efter de tre timer tog jeg dog hjem, men jeg kunne høre på Jimmy at jeg måske skulle have taget et par timer mere da, han havde noget flere islandske ryler end mig ved Vejers. Derudover kom David også, så vi er tre på stationen nu, hviket er rart.

Resten af dagen stod på afslapning og en kort tur i mosen og på stranden efter militæret havde skudt, det smed for mit vedkommende lidt flere strandskader af sig, og en pæn flok rastende stenvender.

Efterdønningerne fortsætter

lørdag 23. juli 2022
God dag i den yderste klitrække
af Andreas Kristian Pedersen

Igen i dag vågnede jeg til nordvesten vind, men i modsætning til i går var vinden ikke særlig stærk, så jeg håbede der kunne komme lidt flere vadere end i går. Jeg var ikke skuffet, da jeg hver ½ time havde en fin strandskade flok, så jeg endte med 360 strandskader, som var dagens mest talrige fugl. Kvaliteten var ikke så stor på morgenobsen, men Bjørn og jeg tog senere op af dagen på en lille strandtur hvor der var 2 meget fine sorthovedet måger. Den ene var en 1k fugl, dvs. den kom til verden i år (jeg ved desværre ikke hvad dens fødselsdag er) og den anden blev vi enige om var en gammel fugl. Især den gamle fugl var meget pæn, den lyste simpelthen op på sådan en gråvejrs dag her i blåvand.

Efter den korte gårtur der smed lidt ekstra strandbamser af sig (slang for strandskader), hoppede vi ind i Bjørns bil og kørte indlands. Vi startede med at tjekke høfterne ved hvidbjerg strand og grønningen, og derefter tog vi mod nyeng, hvor vandstanden var høj. Dette gjorde at en stor del af vaderne stod tæt på, men dagens fugl kom lige inden vi tog derfra, da der kom en flot duehøg hun.

Resten af dagen har stået på afslapning og tour de france, så alt i alt en fin dag herude vestpå.

Stilhed i nordvesten vind

fredag 22. juli 2022
God morgenobs på trods af vinden
af Andreas Kristian Pedersen

I dag var vinden i nordvest, der plejer at gøre at der intet træk er. Jeg satte derfor stor pris på at jeg havde selskab af Anton og Simon på morgenobsen, så gik tiden noget hurtigere. Jeg var dog nødt til at afslutte den alene, da hele DOF ung skulle hjemad i dag. Det var en dog god morgenobs, da dagens højdepunkter var Lomvie, 2 almindelig kjover, sorthovedet måge der alle var tæt på og en stor kjove på meget stor afstand.

Obsen sluttede efter 3 timer lige inden dof ung smuttede. Jeg vil gerne sige tak for nogle rigtige gode dage, og jeg var glad for at vi kunne fremvise noget vadertræk. Jeg tror også jeg kan blåvands på veje sige, at vi glæder os usandsynlig meget til at I kommer til blåvand i uge 42, og I er altid mere end velkommen til at komme på stationen igen efter en så flot rengøring. Det er åbenbart sådan ungdommen nu til dags er ;)

Resten af dagen stod på tour de france kombineret med en lur.

I morgen lover de igen vind fra nordvest, men noget svagere, så jeg behøver forhåbentlig ikke at sidde i hullet hvor udsynet ikke er optimal.