Her på Blåvand's blog bringes korte nyheder i dagbogsformat om livet og hændelser på fuglestationen.

Se indlæg fra år: 2024 (32)2023 (249)2022 (265)2021 (276)2020 (279)2019 (247)2018 (211)2017 (276)2016 (118)0 (1)(se alle)

En dag til glemmebogen

onsdag 13. oktober 2021
af Sebastian Thorup Hansen

Her til morgen havde vi besluttet at dele morgenobsen op, da vi ikke regnede med at der ville ske forfærdelig meget, og vi således kun skulle være derude i 1,5 time hver. Da Jonas har utrolig nemt ved at komme op om morgenen, var han det oplagte valg til den første halvleg, og da jeg elsker at sove, var jeg oplagt til at tage anden halvleg. Dreamteam.

Da jeg kommer derud er der faktisk gang i et "pænt" småfugletræk, hvilket gjorde at Jonas faktisk valgte at blive derude og tælle videre sammen med mig. Hvilken guttermand! Jonas ringmærker jo normalt, og tæller derfor sjældent træk. Og når han så endelig kommer ud og tælle, er det fordi vejret ikke tillader ringmærkning, som så også betyder intet småfugletræk (oftest). I dag var dog undtagelsen, så Jonas valgte at udnytte dette. Småfugletrækket bestod hovedsageligt af finker (finches), grønsiskener (siskins), tornirisker (linnet) og lidt bjergvipstjerter (grey wagtails).

Dagens observationer kan ses her

Morgenens højdepunkt blev dog helt klart, da de ringmærkede en stor tornskade (great grey shrike) i det ene net de havde åbent i dag. Great success!

Stor stornskade

Efter morgenobsen tog Jonas og undertegnede på lusk efter en sjælden småfugl. Der må sgu snart sidde en god fugl derude (troede vi), så vi trodsede den ellers noget tvivlsomme vejrudsigt og cyklede bravt mod Grønningen. Her skulle det vise sig at der ingen fugle var, og højdepunktet blev blot en enkelt enkeltbekkasin (jack snipe). Der var virkelig fugletomt, og når selv gransangerne var tavse, gjorde det ikke ligefrem vores opgave lettere.

Dagen skulle dog gå yderligere ned ad bakke, da det pludeslig begyndte at regne en konstant regn. Dette skete samtidig med at Jonas' cykel punkterede, og min efterhånden var så flad at den ligeså godt kunne have været punkteret.

"Nu kan det da ikke blive værre", tænker i nok, men jo. Jo det kan.

På vej ud ad stien mod Grønningen, havde jeg lagt min taske i kanten af stien, da jeg ikke gad slæbe på den. Det skulle så vise sig, at den taske var væk da vi kom tilbage. Den var simpelthen blevet stjålet mens vi tjekkede krattene. I tasken var der desværre mit kamera, som nu er væk... Ej, der var kun min vandflaske, men stadigvæk! Det er sgu nederen:(

Senere prøvede vi med noget natfangst ude på Grønningen, hvilket desværre slog fejl. Vi var dog tæt på at fange både en dobbeltbekkasin og en hjejle.

En mand med en plan

Så ja, en dag til glemmebogen...

STH

People at the bird station: Sebastian Thorup Hansen, Luke Nelson, Jonas Pedersen, Hanelie Sidhu, Simon Christiansen and Daniel Bloche.